אילו רכבים מתאימים להסעות נכים?

שירותי הסעות פרטיים וציבוריים ניתנים גם עבור אוכלוסיית הנכים ובעלי המוגבלויות. עם זאת, יש צורך בשימוש ברכבים מיוחדים שמותאמים לצרכיהם ובהכשרת נהגים שמוסמכים לכך. לא לכל חברת הסעות יש את הרכבים המתאימים וכדאי לבדוק את הנושא מראש.

היתרונות של רכבים גדולים

שני הרכבים הגדולים העיקריים המתאימים להסעות נכים הם ואן או מיני ואן. בניגוד לאוטובוס שבו יש הרבה מקומות ישיבה אך מעט מקום בתא המטען עבור כיסאות גלגלים ואביזרי סיוע לנכים, הסעה בואן או מיני ואן לא דורשת הפעלה של כוח פיזי מצד המטפלים או בני המשפחה המלווים את הנכה. כמו כן, ברכבים גדולים מן הסוג הזה מתקינים בדרך כלל מעלית שבעזרתה ניתן להעלות ולהוריד את הנכה הישוב על כיסא ישירות לתוך הרכב ובלי לסכן אותו.

מהי "עמדת הסעה"?

בכל רכב שמיועד להסעות נכים אמור להיות "עמדת הסעה". זה אזור קבוע ברכב שבו יושב הנכה על כיסא הגלגלים. באזור הזה של הרכב גם מותקן נועל לכיסא, שמטרתו לקבע את הכיסא בזמן הנסיעה ולעגן אותו לרצפה גם כאשר מתרחשות תזוזות חדות. בחלק מהרכבים יש נועלים חשמליים ובחלק נועלים מכאניים, אך התפקוד שלהם דומה. בנוסף, בעמדת ההסעה מקפידים להתקין חגורת בטיחות כמו בכל מושב רגיל.

מיקום עמדת הסעה

מיקום נכון של עמדת הסעה היא חלק בלתי נפרד מהפיכת רכבים גדולים לרכבי הסעות לנכים. ההחלטה על המיקום משפיעה על בטיחות הנוסע והיא מתבצעת על פי הנחיות של אנשי מקצוע. באופן עקרוני, את העמדה ניתן למקם בקדמת הרכב ליד הנהג, מאחור, במרכז הרכב או ליד אביזרים רפואיים מסוימים.

אביזרים המסייעים להסעת נכים

מלבד הרכב עצמו, כדאי לציין כמה אביזרים שיכולים לסייע בהסעות נכים:
• מושבים נשלפים
• מרימון
• מעלון גג
• מנופים לאחסון כיסאות גלגלים בתאי מטען

האביזרים הם חלק בלתי נפרד מהרכב ומקובעים אליו בצורה בטיחותית. ברכבים מיוחדים יש מקום ספציפי עבור האביזרים האלה והם לא פוגעים בחוויית הנסיעה של ציבור הנכים ובעלי המוגבלויות. מעבר לכך, האביזרים משולבים גם ברכבים פרטיים.