קורס רענון נהיגה

תקנה 213 בדיני התעבורה קובעת את המאפיינים של קורס השתלמות נהיגה הנקרא גם "רענון נהיגה". הקורס מיועד לנהגים עם ותק של מעל 5 שנות רישיון. על מנת לחדש את הרישיון בפעם הראשונה הם צריכים להגיע אל קורס רענון המועבר על ידי מוסדות מורשים. המוסדות נמצאים בפיקוח של משרד התחבורה, ונדרשים לעמוד בקריטריונים מחמירים של איכות הוראה, חומרי לימוד, שעות הוראה וכדומה.

קורס רענון נהיגה מסתיים עם קבלת חוברת השתלמות בה מסוכם כל החומר. בסוף החוברת יש שורות ריקות בהם ניתן לכתוב הערות אישיות, אך יש לציין כי קיימים מורים המטמיעים שיטות לימוד אחרות. המחיר של הקורס עומד נכון להיום על 212 ש"ח בעוד תושבי אילת יכולים ליהנות מהנחת מע"מ כפי שנקבע בחוק.

משך הקורס ומטרות עיקריות

המשך של קורס רענון נהיגה הוא 12 שעות לימוד ומבחן. האופציה הראשונה היא לגשת אל הקורס במסגרת שלושה מפגשי ערב, או לחילופין לערוך את הקורס עם שני מפגשי יום בלבד. רוב הביקוש הוא עבור מפגשי הערב וזאת בשל שיקולי עבודה או לימודים. על כל פנים, המבחן המסכם של הקורס נערך בסוף המפגש האחרון.

המטרה המרכזית של קורס רענון נהיגה היא קודם כל לרענן את הידע שנרכש במהלך תקופת לימודי הנהיגה. בנוסף, בעזרת הקורס ניתן לשמר את כללי ההתנהגות על הכביש. אלו העוברים את הקורס נדרשים לתאר דרכים שונות למנוע תאונות דרכים וזאת למרות טעויות של נהגים אחרים. בשנים האחרונות החלו קורסי ההשתלמות לעדכן את הנהגים לגבי תמרורים חדשים, חוקים ששונו ועוד. חשוב לציין, כי בעזרת הקורס אפשר לחדד את המשמעות של נהיגה נכונה ובטוחה, ולהבהיר את הקשר בין התנהגות על הכביש לבין מניעת תאונות.

כיצד בנוי המבחן?

המבחן המתקיים בסופו של הקורס מורכב מ-20 שאלות והנהג צריך לענות נכונה על 15 מתוכן על מנת לעבור בהצלחה. המבחן הוא אמריקאי, ולכן לכל שאלה יש ארבע תשובות. כישלון במועד הראשון מקנה זכאות להשתתפות בחינם במועד ב' או ג', אך לאחר מכן יש לעבור את הקורס מחדש ולשלם שוב.

אלו הנקודות החשובות המופיעות במבחן ובקורס רענון נהיגה:
א. מהירות הנהיגה המותרת על פי החוק
ב. החשיבות של לחץ אוויר תקין בצמיגי הרכב
ג. חובת זהירות כללית מפני נהגים אחרים והולכי רגל
ד. שמירת מרחק מרכבים אחרים
ה. תמרורים ותמרורי דרך מפותלת
ו. שיפור זמני תגובה

השאלות במבחן נדלות מבין מאגר שאלות רחב, ולכן כל משתתף בקורס מקבל מבחן אחר. השאלות על התמרורים מופיעות בצבעים שחור ולבן, ומותר לנבחנים לשאול מה הצבע שלהם.

לסיכום, קורס השתלמות נהיגה מוריד בצורה ניכרת את אחוז תאונות הדרכים. כדאי להגיע אל הקורס באנרגיות חיוביות, לנסות להפיק ממנו את המיטב, וללמוד דברים חדשים אשר בסופו של דבר יכולים להציל חיים.