המציאות הקשה של כלי הרכב המשומשים – והפתרון

לאחרונה אנו רואים בכלי התקשורת עיסוק גובר במצב הבעייתי מאוד בכבישים בישראל. סיבה מרכזית לכך היא הצמיחה המתמדת בכמות כלי הרכב החדשים העולים על הכביש בכל שנה. שנת 2015 נסגרה עם למעלה מרבע מיליון כלי רכב חדשים ו-2016 תשבור את השיא. רק כדי לסבר את האוזן, בישראל כבר יש הרבה יותר מ-3 מיליון כלי רכב.

ירידה באחוזי מכירת הרכבים המשומשים

כבר כמה שנים ישנו קושי גדול למכור כלי רכב משומשים. ככל שיש יותר רכישות של מכוניות חדשות, כך קשה יותר למכור כלי רכב ישנים – והמצב כמובן אינו בריא, כפי שמסביר אבי הורוביץ, יועץ ליסינג לחברות ולארגונים. "הגיע הזמן מבחינת הצרכן והמדינה – להימנע ככל שניתן מלרכוש כלי רכב חדשים. יש חלופה טובה וזולה לעניין עבור המשתמשים הפרטיים". בישראל, רכישה של כלי רכב נחשבת להשקעה השנייה בהיקפה אחרי דירה, זאת בין היתר משום שעלות כלי רכב בישראל גבוהה באופן משמעותי לעומת מדינות מתקדמות אחרות. עם זאת, בניגוד לדירה, ערך כלי הרכב אינו עולה לאחר רכישתו.

"רכישת כלי רכב חדש על ידי משתמש פרטי היא טעות", מציין אבי הורוביץ. חברות הליסינג להן ציי רכב של מאות אלפי מכוניות, מנסות בכל דרך למכור אותן. כך למשל, אלבר דיווחה במהלך השנה שהכנסותיה ממכירת כלי רכב ששימשו לליסינג ולהשכרה ירדו, ובמקביל 'מסחר בכלי רכב' עלה משמעותית. זאת כידוע, מכיוון שחברות הליסינג השתלטו על מגרשי המכוניות.

ומה באשר לקנייה ומכירה של כלי רכב משומשים? המצב נעשה קשה יותר עם השנים. רשות המיסים מסבירה שרכב יד ראשונה בבעלות פרטית נמכר לאחר פרק זמן ממוצע של 5.9 שנים לעומת 3.3 אם מדובר ברכב בבעלות תאגיד. יתרה מזאת – קיימת מגמת ירידה בערך כלי הרכב המשומשים – מה שאומר שמחיר המחירון הוא בדרך כלל גבוה משמעותית מהמחיר שבו כלי הרכב יימכרו בפועל. ירידת הערך של כלי הרכב המשומשים תהיה גדולה אף יותר בשנים הבאות, עם התפתחות הרכב האוטונומי (שכן כלי הרכב המשומשים הם 'רגילים').

ליסינג פרטי

ככל שמדובר בצרכנים פרטיים, מעל לכל ספק, הפתרון האופטימלי למצב הוא קיצור של תקופת השימוש והימנעות ממכירה. איך עושים זאת? באמצעות עסקת ליסינג פרטי. "הצורה הנכונה ביותר לבצע עסקה מסוג זה", מציין אבי הורוביץ, "היא להשתמש באתר או מקום שמבצע 'מכרז' בין כמה חברות לגבי כל כלי רכב. לא לכל חברות הליסינג יש יתרון בכל כלי הרכב, ולכן ניתן למצוא פערים בין כל חברה". כמובן שעליכם לקחת בחשבון את גובה המקדמה, מחיר הבסיס ותקופת הליסינג.

 

כלי רכב משומשים
כלי רכב משומשים